Kia EV9 wint de prestigieuze Gold award

Bij de iF Design Awards 2024 is Kia volop in de prijzen gevallen en heeft met deze prestaties de lat hoog gelegd. De nieuwe Kia EV9 stond in de spotlight: het was een prijswinnaar op meerdere fronten die zelfs een exclusieve Gold Award won. Deze speciale onderscheiding wordt alleen aan de 75 beste ontwerpen van de wereld uitgereikt. Het feit dat de Kia EV9 deze prijs heeft mogen ontvangen laat zien hoe groot de impact van de ‘Opposited United’ designfilosofie van Kia is.

Karim Habib, Executive Vice President en Head of Kia Global Design zei hierover: “De EV9 vertegenwoordigt onze niet aflatende drang om nieuwe wegen te bewandelen op het gebied van design, connectiviteit, gebruiksvriendelijkheid, en onze verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu. Deze prijs is een erkenning van de toewijding en inzet van ons team en benadrukt onze drive om anderen te inspireren met een overtuigend en betekenisvol design."

De iF-juryleden hadden het volgende over de elektrische SUV van Kia te zeggen: “Door zijn eigentijdse vormtaal zien andere grote SUV's er ouderwets uit, terwijl draaibare stoelen op de tweede rij en het arsenaal aan functionele oplossingen het leven aan boord socialer maken! Wie zei dat duurzaam design niet spannend kan zijn?”

Ook het ‘Ki’-infotainmentsysteem’ kreeg in prijs. Bij de categorie ‘Productinterfaces’ won het geavanceerde systeem. Het gaat mee met het exterieurdesign van de EV9 en sluit aan bij de designfilosofie ‘Opposites United’. Daarnaast is er gebruikt gemaakt van oogvriendelijke, herkenbare kleuren. Tot slot is er veel aandacht besteed aan infotainmentelementen zoals pictogrammen en lettertypen om het zo toegankelijk mogelijk te maken.

Tot slot kregen ook andere projecten de verdiende erkenning bij de iF Design Awards 2024. Onder andere de branding voor de ’80 Years of Movement’-communicatie, het design van de ‘Windows of Inspiration’-beursstand en de interactieve media experience ‘Kia EV Unplugged Ground’.

Alle inzendingen die in de prijzen zijn gevallen zijn te zien op ifdesign.com en in de iF Design app.

Over iF Design Awards

In 1954 werden de iF Design Award opgericht door het iF International Forum Design GmbH in Hannover, dat is een van ’s werelds toonaangevende onafhankelijke designinstituten. Elk jaar komen er rond de 10.800 ontwerpen uit 72 landen in aanmerking voor de prijzen. Ze worden verdeeld over 81 categorieën, in 9 disciplines: product, communicatie, verpakking, servicedesign, architectuur,  interieurarchitectuur, gebruikerservaring (UX), gebruikersinterface (UI) en professionele concepten.

Over Kia

Kia is een aanbieder van mobiliteit en heeft als doel klanten wereldwijd te inspireren door beweging. Het merk is opgericht in 1944 en levert mobiliteitsoplossingen voor meer dan 75 jaar. Kia heeft wereldwijd 52.000 werknemers en is in meer dan 190 markten aanwezig, daarnaast zijn er productiefaciliteiten in 6 landen en tot slot worden er vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar vermarkt. Kia is een voorloper op het gebied van het bereikbaar maken van elektrische auto’s en is bezig met een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten voor mensen over de hele wereld. Het slogan van Kia is “Movement that inspires”, wat staat voor Kia’s toewijding of via zijn producten en diensten consumenten te inspireren.